FIREWORKS (2010) 10' www.youtube.com video: Michał Brzeziński music: Georg Friedrich Händel, Royal Fireworks (1749) - Concerto Grosso nr 26 D-dur - Ouverture

Kiedy cztery lata temu zdecydowałem się na wprowadzenie dużej ilości swoich prac do internetu choć wiedziałem że sprawią one, że zmniejszy się ilość ich prezentacji w galeriach a moja obecność w większych ośrodkach sztuki będzie związana jedynie z kontekstem ich funkcjonowania (wystawy, spotkania autorskie). Youtube służył mi wtedy jako rodzaj publicznej prezentacji prac których nie chciałem już pokazywać osobiście. Wyręczał mnie w tym. Z biegiem lat okazywało się że staje się on sposobem nie tylko na ominięcie instytucjonalnej maszyny ale także rodzajem publicznej kreacji osobowości artystycznej znacznie lepszym niż efemeryczne pokazy. Nie jest to sztuka sieci w sensie proponowanym przez jurorów Ars Electronica. Sieć stała się pewnym środowiskiem w którym sztuka wideo zaczynała ewoluować. Podlegać określonym warunkom ekspozycji. Często tworzyłem z myślą o youtube. Moje prace dzielą się na formy złożone i formy elementarne. Stało się to dla mnie środowisko idealne do rozwijania form elementarnych. Formy złożone były pewnymi propozycjami dla instytucji sztuki, ale konkurowały z publiczną dostępnością form elementarnych i ich strukturą bazy danych z której każdy tka własne narracje. Stąd pojawił się wybór między dalszym rozwojem a możliwością prezentacji w miejscach dających szansę na pozycjonowanie prac w świadomości środowiska. Moim środowiskiem stała się jednak sieć i wszyscy i wszystko co w tejże sieci miało odwagę się pojawić ryzykując kontrakty zaproszenia na rzecz uczestnictwa w świecie sztuki który sam stworzę. Cała pozorność instytucji sztuki stała się tym co kontestowałem poprzez aktywność właśnie w środowisku sieci która poza youtube zawierała blogi, fora dyskusyjne, portale społecznościowe itp. Z zadowoleniem obserwuję kolejnych artystów wchodzących w to środowisko, choć ze smutkiem stwierdzam że często wejście jest efektem ich braku akceptacji i spektakularnych sukcesów w instytucjonalnym obiegu. Zależy mi raczej na tym by to środowisko stało się egalitarnym żywym organizmem który zrealizuje się ze spektakularną energią w przestrzeniach galeryjnych a nie jedynie salonem odrzuconych - stąd proszę o surową ocenę również moich prac. Ocenę na jaką wystawia się monumentalne realizacje największych "gwiazd".

Pragnę więc do festiwalu zgłosić swój profil na youtube - proszę to przyjąć jako ciekawy pomysł na realizację dokumentacji, która wykazuje ciekawą relację w stosunku do tego co dokumentuje, a różnica ta polega na kwestiach substancjalnych. Niech mój profil na Youtube przypomina więc np. wystawę zbiorów muzeum watykańskiego wykonanych w gipsie oraz w formie wydruków komputerowych i wystawianą w prywatnych wnętrzach gdyż między youtube a dvd występuje podobna relacja jak między marmurem, czy brązem a gipsem np. Dysponując nanotechnologiami jesteśmy w stanie odtwarzać dowolne przedmioty w dowolnej materii w dokładności co do pojedynczych cząstek - atomów w związku z tym sztuka od jej dokumentacji zaczyna różnić się jedynie metafizyką kontaktu materii z artystą - co możemy uznać za pewien fantazmat generowany przez rynek oraz dokładnością zapisu, czyli proporcją szumu i przekłamań do zachowanej treści. Struktura gipsu będzie strukturą codeca którym operuje youtube.

http://www.youtube.com/user/videopoland#p/u/0/Vcb2bqGRPsY

http://michal.brzezinski.net

http://postvideoart.wordpress.com/

http://youtube.com/videopoland

http://groups.google.com/group/video-art

michal@brzezinski.net

+ 48 505 202 294

GALERIA NT (Nowych Technologii)
ul. R. Traugutta 18
Łódź, Poland, 90-113
http://galeria-nt.pl/