"Pomniki dla Warszawy/ Monuments for Warsaw" - concept, performance - Maria Kozłowska, fot. Jagna Waleriańczyk

Gdzieś w przestrzeni miasta powstaje pomnik "wzniesiony" przez performera, upamiętniający przede wszystkim jego osobiste historie i zainteresowania. Przypadkowi świadkowie nie są świadomi kontekstu oraz intencji autorów - ujawniają się one dopiero w dokumentacji, która wydaje się stanowić integralny element działania.
Projekt "Pomniki dla Warszawy" powstał w wyniku współpracy performersko - fotograficznej. Jest zapisem działania na tyle ulotnego, że właściwie poza dokumentacją nieistniejącego. Przewodnim tematem projektu jest pytanie o sensowność podziału na dzieło i jego zapis, oraz zagadnienie nieobecności.
Z jednej strony więc - zniwelowana obecność osobistej narracji w przestrzeni publicznej, z drugiej - pytanie o status "orginalnego" dzieła sztuki.
Czy w procesie dokumentowania zanika benjaminowska "aura" dzieła, czy może jest on niezbędnym, integralnym elementem, umożliwiającym istnienie i "postrzegalność" działania? Która z warstw działania stanowi jego bazę - rzeczywisty czas jego trwania czy też subiektywny wybór fotografa, udzielającego własnego spojrzenia wszystkim, którzy będą mieli do czynienia z zapisem akcji? Co, jeśli performer decyduje się wystawić na to spojrzenie i uznaje je za nieodłączny element tego, co robi? Nie staramy się odpowiedzieć na pytania; ineteresuje nas przede wszystkim ich stawianie.

The performer "builds" a monument somewhere in urban space. It commemorates mostly his personal stories and interests. Random witnesses are not aware of the context or the intentions - they become clear only through the documentation, which seems to be an integral element of the action.
The project "Monuments for Warsaw" is a result of collaboration between photographer and performer. It is a recording of an volatile, passing action, which is almost impossible to acknowledge without a documentation. The leading subject of the project is the question of a division between the work of art and its recording, as well as the problem of absence. On one hand we have here lack of a personal narration in the public space; on the other - reflection on status of the "originality" of work of art. Does the "aura" (Benjamin's term) disappear in the process of documenting the action, or is documentation an indispensable component, which enables the action's existence and perception? Which "layer" stands for the "basis" of the action - it's actual duration or the subjective choice of the photographer, who imparts his own glance to everyone who deals with the registration? What if the performer decides to expose himself/herself to that glance and integrate it with his action? We are not trying to answer this questions - we are much more interested in posing it.

8 wydruków 30 x 45 cm/ 8 prints 30 x 45 cm

1a i 1b - "Pomnik historii"
1a and 1b - "Monument of history"

2a i 2b - "Prawdziwa miłość"
2a and 2b - "True love"

3a i 3b - "Tata"
3a i 3b - "Daddy"
4a i 4b - "Marta Ziółek"
4a and 4b - "Marta Ziółek"


kozlowska.pdf