"Ryty Współczesności", 1999-2009
Fotografia

Ryty współczesności to dokumentacja i analiza fotograficzna obrazów tworzonych przez nieznanych, przypadkowych 'artystów'. Próbując oni, czasami niezdarnie, ingerować we współczesny wizerunek miast i wsi. Tę spontaniczną działalność określić można mianem „street-artu” i porównać do sztuki prehistorycznej, kiedy to twórcy poprzez artystyczne działania oswajali wrogie otoczenie, nadając mu lub odnajdując w nim magiczną formę. A być może starali się jedynie „zaistnieć”, symbolicznie odcisnąć swój ślad, znak swojego istnienia na zajmowanym terytorium. Co łączy te dwie odległe czasowo formy spontanicznej, „ulicznej” twórczości?

Temat, który podejmuję i dokumentuję od kilku lat wydaje się być niewyczerpany i niezmiennie mam wrażenie, że zaledwie dotykam problemu. W wybieranych motywach interesują mnie tylko te, które stanowią ślad czyjejś (być może) przypadkowej działalności.


Contemporary carvings are a documentation and analysis of paintings created by unknown accidental 'artists' who try (however clumsily, sometimes) to interfere with contemporary image of cities and villages. This spontaneous activity may be characterized as “street-art” and compared to a prehistoric art where the artists attempted at taming their hostile environment by giving it a magical form. Perhaps, they only aimed “to come into existence” and to symbolically provide the sign of their existence in the territory. What these two remote forms of a spontaneous “street” creativity have in common?

The topic that I have dealt with for a few years appears to be inexhaustible and I always have the impression that I only touch upon a problem. I am especially interested in the motifs that show a trace of somebody’s (perhaps) accidental action.