|
Kultura zrzuty wyrosła na terenie sztuki. Pod względem artystycznym, była nurtem opartym na sztuce postkonceptualnej. Z jednej strony była wyrazem kończącego się modernizmu, a z drugiej początków postmodernizmu artystycznego w Polsce. Skupiała więc to, co było najbardziej progresywne w sztuce tego czasu. Zarazem zamykała przeszłość sztuki awangardowej, ale i próbowała otwierać przed sztuką nowe postawangardowe perspektywy. Stąd, to Kultura zrzuty pozwala na uchwycenie ciągłości sztuki polskiej przełomu modernizm/postmodernizm, a zarazem ciągłość zerwanej na innych polach przez stan wojenny.
Lata 80 w Polsce to czas specyficzny - upadku systemu komunistycznego, kryzysu gospodarczego i politycznego. Stan wojenny był ostatnim etapem tej schyłkowej epoki. Jednak, jak się okazało, represje władzy nie były w stanie pokonać wolnościowych dążeń społeczeństwa rozbudzonych w krótkim czasie funkcjonowania tzw. pierwszej Solidarności, VIII 1980 - XII 1981. Także w społeczności artystów i szerzej - ludzi związanych ze sztuką.
Trudności i ograniczenia, często dramatyczne, w życiu społecznym i politycznym w Polsce lat 80 spowodowały, że powstająca wtedy Kultura zrzuty nie mogła być tylko fenomenem artystycznym, ale stała się fenomenem kulturowym - wyrazem całej epoki przedstawionym w sztuce. Z perspektywy czasu należy ją postrzegać jako ruch kulturowy, który jednoczył artystów, ale też obejmował wszystkich, którzy sprzyjali sztuce. Był więc także ruchem społecznym.
Kultura zrzuty była także przejawem zdolności do oddolnej samoorganizacji środowiska artystów, ale i samoorganizacji w wymiarze społecznym w warunkach stanu wojennego (do czego inspiracją także było doświadczenie tzw. pierwszej Solidarności, wspólne wszystkim uczestnikom Kultury zrzuty). Ta zdolność do tworzenia środowiska, mimo różnic indywidualnych, stanowi kapitał społeczny, który wniosło środowisko artystyczne do późniejszego procesu tworzenia ruchu artystów niezależnych w społeczeństwie demokratycznym, obywatelskim w latach 90 (np. Żywa Galeria). Konsekwencje tego ruchu trwają do dziś w postaci pojawiających się rozmaitych inicjatyw międzyśrodowiskowych (np. projekt Polska Biennale). Rozpatrywana w takiej perspektywie, Kultura zrzuty lat 80 jest zjawiskiem niezwykłej wagi o konsekwencjach artystycznych, ale i społecznych, w wymiarze ogólnopolskim.
W sympozjum udział biorą bezpośredni świadkowie i twórcy - uczestnicy Kultury zrzuty oraz naukowcy.
W pierwszej części sympozjum zostaną zebrane świadectwa bezpośrednie - subiektywne relacje na temat postrzegania Kultury zrzuty i własnego w niej uczestnictwa.
W drugiej części materiały zostaną udostępnione naukowcom różnych dziedzin, historykom sztuki, kulturoznawcom, filmoznawcom, etc, którzy poddadzą je dalszemu opracowaniu.
Częścią sympozjum jest panel dyskusyjny z udziałem uczestników Kultury zrzuty i naukowców.
Materiały będą publikowane w piśmie "Sztuka i Dokumentacja" (numerach wiosennym i jesiennym 2012).
Kontakt do organizatora Festiwalu: Łukasz Guzek, e.mail: sid@free.art.pl
Propozycje referatów, wraz z abstraktami, należy nadsyłać do organizatora sympozjum:
Ryszard W. Kluszczyński: e.mail: rwk@uni.lodz.pl
KULTURA ZRZUTY cd...
Czy sie jeszcze pamietamy? Warto się spotkac po trzydziestu latach, by się czule
przywitac i popatrzec sobie w oczy przy kieliszku czystej wodeczki. Moze z tej
okazji uda nam się postawic w zamulonych glowach kluczowe pytanie: KIM WTEDY
BYLISMY?, w tych znamiennych czasach Panstwa Wojny. Moze będzie wesoło jak dawniej?
Moze się wszyscy poklocimy... ale tylko MY mozemy jeszcze o tym mowic, wszak to sa nasze wspolne autentyczne przezycia. Dzisiaj KULTURA ZRZUTY ma falszywy obraz jako zwyciestwo kilku... Moze jednak nas było więcej? Moze własnie w tej roznorodnosci postaw była nasza sila?
Przygotujcie prosze Wasze konkretne zdanie o tej ciekawej historii: jak stawalismy
się madrzejsi o te wyjatkowe beztroskie spotkania.
Jozef Robakowski /2012/
P.S.
Dotychczas naliczyłem nas ok. 120!
|
Kultura Zrzuty 1982-87 - lista uczestników
Lista nie jest kompletna. Prosimy wszystkich świadków Kultury zrzuty o uzupełnienie.
Adam Rzepecki
Ewa Zarzycka
Tomasz Snopkiewicz
Jacek Jóźwiak
Marek Janiak
Antoni Mikołajczyk
Ryszard Waśko
Maria Waśko
Jacek Kryszkowski
Andrzej Partum
Zbigniew Warpechowski
Andrzej Różycki
Andrzej Ciesielski
Ewa Kowalska
Wojciech Bruszewski
Zofia Łuczko
Elżbieta Żukowska
Lech Czołnowski
Tomasz Konart
Iwona Lemke /Konart/
Zbigniew Bińczyk
Włodzimierz Adamiak
Zbigniew Libera
Małgosia Kopczyńska /Pynia/
Dorota Morawska
Andrzej Kwietniewski
Małgorzata Potocka
Andrzej Paruzel
Janusz Zagrodzki
Adam Paczkowski
Radosław Sowiak
Andrzej Wielogórski /Makary/
Maciej Nowakowski
Grzegorz Zygier
Jerzy Gawron /Zygfryd/
Natalia LL
Andrzej Lachowicz
Wacław Ropiecki
Anna Płotnicka
Barbara Graboń
Janusz Banach
Katarzyna Piss
Andrzej Świetlik
Zdzisław Pacholski
Jerzy Truszkowski
Jola Ciesielska
Dorota Skaryszewska /Monkiewicz/
Paweł Kwiek
Zygmunt Rytka
Andrzej Mroczek
Richard Boulez - Australia / USA
Paul Clark - W.Brytania
Maya Gordon - Holandia
Jan Świdziński
Hubert Taczanowski
Ted Ciesielski
Tomasz Sikorski
Ryszard Piegza
Janusz Bałdyga
Guy Schraenen - Belgia
Willy Kelly
Zespoły muzyczne: Plusch, Moskwa, Amgualangua, Sesja'80, Awaks
Aleksander Honory
Wojciech Grochowski
Dariusz Kędziora
Janusz Dziubak
Witold Krymarys
Waldemar Ciechowski
Henryk Jasiak
E.K. /Ela Kacprzak/
Piotr Weychert
Miken Malinowski
Andrzej Sulima-Suryn
Zbyszko Trzeciakowski
Anastazy Wiśniewski
Grzegorz Dziamski
Marek Grygiel
Bożena Stokłosa
Maryla Sitkowska
Józef Robakowski
Anna Nierusz-Kowalska
Janusz Połom
Mariella Nitoslawska
Jan Dobkowski
Witek Rossowski
Darek Kędziora /Bossman/
Jerzy Frączek
Jan Gryka
Jadwiga Singerowa
Olaf Olszewski
Wojciech Sztukowski
Katarzyna Kutyna
Mikołaj Novottny
Agata Smalcerz
Ewa Hornik
Barbara Konopka
Irena Nawrot
Anna Nawrot
Jerzy Ryba
Grzegorz Królikiewicz
Leszek Brogowski
Edward Łazikowski
Lech Mrozek
Tomasz Dobrzyński
Piotr Zarębski
Mirosava
Mikołaj Smoczyński
Wojciech Czajkowski
Andrzej Janaszewski
Witosław Czerwonka
Tomasz Samosionek
Andrzej Wyrozębski
Tadeusz Piechura
Mirosława Piechura
Jerzy Treliński
Janusz Kołodrubiec
Lech Lechowicz
Adam Sobota
Jerzy Koba
Jacek Singer
Hanka Stańczyk
Małgorzata Paruzel
Ryszard Winiarski
Jolanta Gawlik
Andrzej Kamrowski
Czesław Chwiszczuk
Jacek Kasprzycki
Jacek Soliński
Jan Kaja
Kajetan Sosnowski
Elżbieta Kalinowska
Stanisław Wolski
Grażyna Wolska
(Aleks Korecki, Michał Zduniak) Duet 46
Thomas Struks - Niemcy
Grzegorz Musiał
Małgorzata Musiał
Janusz Głowacki
Andrzej Chędko
Grzegorz Dutkiewicz
Andrzej Dudek-Durer
Marek Łopata
Jerzy Busza
Leszek Bautrel
Ewa Sosnowska
Fredo Ojda
Ewa Słowik
Andrzej Słowik
Kazimierz Jałowczyk
Jerzy Federowicz
Ludmiła Popiel
Wojciech Stefanik
Andrzej Szczepłocki
Marek Wawryn
Zygmunt Wujcik
Bogdan Kwaśniewski
Jerzy Onuch
Danuta Wierzbicka
Teresa Bujnowska
Violetta Krajewska
Piotr Rypson
Agnieszka Wójcik
Barbara Aumer
Anna Ciba
Bogdan Czumaj
Grzegorz Fedorowicz
Marek Gwiazda
Patryk Halkiewicz
Ewa Jaworska
Waldemar Jarosz
Paweł Jackowski
Justyna Jarząbek
Monika Krajewska
Michał Kubiak
Zbyszek Korzeniowski
Krzysztof Klępka
Krystyna Motylińska
Zbigniew Olkiewicz
Krzysztof Błoński
Krzysztof Jurecki
Zofia Kulik
Przemysław Kwiek
Marek Sobczyk
Tamara Sorbian-Kasprzycka
Cezary Staniszewski
Andrzej Mitan
Jan Rylke
Grzegorz Rogala
Gruppa: Marek Sobczyk, Jarosław Modzelewski, Paweł Kowalewski, Ryszard Grzyb, Ryszard Wo_niak
Tadeusz Sobkowiak
Adam Kalinowski
Tomek Wilmański
Danuta Mączak
Jan Dobkowski
Koło Klipsa: Leszek Knaflewski, Mariusz Kruk, Leszek Kujawski, Krzysztof Markowski
Aleksandra Hołownia
Jacek Kapczński
Wojciech Kowalczyk
Andrzej Wilowski
Jerzy Ludwiński
Paweł Łubowski
Jacek Przybyła
Jacek Strzódka
Wojciech Olesiak
Witold Olesiak
Lech (Lex) Drewiński
Michael Kurtzwelly
Jerzy Kosałka
Grupa punkowa Siekera
Lech Jankowski
Andrzej Maciej Łubowski
Jan Bokiewicz
Jarek Maszewski
|
miejsca festiwalu festival venues
partnerzy partners
patroni medialni media patronage
|